Posiadanie własnego gabinetu w domu to komfort, o którym marzy wiele osób, zwłaszcza że praca zdalna staje się coraz bardziej popularna. Czy jednak każdy, kto dysponuje wolnym pokojem na domowe biuro, wie, jak je właściwie urządzić? Żeby stworzyć wyciszone pomieszczenie sprzyjające skupieniu, warto zadbać o kilka czynników, takie jak odpowiednia izolacja akustyczna, właściwa podłoga czy funkcjonalne meble. Sprawdź, jak zaaranżować własne miejsce do pracy, i pracuj w komfortowym otoczeniu.

Przeznaczenie jednego z pokojów na miejsce do pracy świadczy o higienicznym trybie życia. Warto bowiem oddzielać swoją przestrzeń zawodową od prywatnej. I tak sypialnia powinna sprzyjać relaksowi, salon – rodzinnym spotkaniom, kuchnia – rozmowom i gotowaniu, a gabinet – właśnie pracy. Oczywiście aranżacja pokoju do pracy powinna być dopasowana do specyfiki wykonywanego zawodu. Nieco inaczej urządzi go prawnik, inaczej grafik, dziennikarz, a jeszcze inaczej fotograf. Istnieje jednak kilka wspólnych elementów, które poprawią jakość i przyjemność pracy w domu niezależnie od rodzaju zajęcia. Przedstawiamy najważniejsze z nich.

Wyciszenie dla komfortu pracy – drzwi i podłogi w gabinecie

Aby zachować równowagę między prywatną a zawodową sferą życia, należy nie tylko wydzielić miejsce o konkretnym przeznaczeniu, lecz także zatroszczyć się o to, żeby pomieszczenie było odpowiednio wyizolowane. Do pracującej osoby nie powinny dobiegać dźwięki spoza pokoju – rozmowy rodziny, krzyki dzieci, odgłosy gotowania czy sprzątania. W tym celu trzeba wstawić do gabinetu odpowiednie drzwi wejściowe wewnętrzne.

Osoby aranżujące miejsce do pracy w domu stoją przed dylematem – z jakiego materiału wybrać drzwi wejściowe. Mają do wyboru kilka opcji.

  • Drzwi drewniane – pełne lub z przeszklonymi wstawkami. Drewno znane jest z dobrej termoizolacyjności, jest za to podatne na wilgoć, odkształcenia i ma tendencję do zmiany wymiarów. Drzwi do gabinetu wykonane z drewna, najczęściej dębu, sosny lub jesionu, to jednak idealne rozwiązanie – nie są tu bowiem tak narażone na działanie czynników atmosferycznych, jak drzwi zewnętrzne. Zapewniają izolację akustyczną na najwyższym poziomie. Najlepiej jednak zdecydować się na drzwi z jak najmniejszą liczbą przeszkleń. Wprowadzą do wnętrza nastrój sprzyjający skupieniu i wyciszeniu.
  • Drzwi wykonane z płyt drewnopochodnych – pełne albo przeszklone. Do ich stworzenia używa się płyt wiórowych, pilśniowych zwykłych, MDF lub HDF. Ich zewnętrzną warstwę pokrywa się naturalnym fornirem (okleiną skrawaną z prawdziwego drewna, poddawaną procesowi wybarwienia) lub laminowaną okleiną sztuczną (podobną pod względem wzoru i koloru do naturalnego drewna). Drzwi można pomalować na dowolny kolor. Podobnie jak drzwi drewniane ­– nadają się do gabinetu ze względu na dobrą izolacyjność akustyczną.
  • Drzwi szklane – najczęściej ze szkła mlecznego, z rozmaitymi wzorami, witrażami oraz klejone z 2 tafli z fototapetą w środku. Przeszklenie może być problematyczne, ponieważ w domowym biurze nie można się rozpraszać: domownicy widoczni za szybą, światło wpadające z innego pomieszczenia – to czynniki odrywające od pracy.

Każde drzwi można zamówić w standardowym rozmiarze (60, 70, 80, 90 cm) lub na wymiar. Można także dopasować szerokość ościeżnicy, żeby uniknąć kupowania drzwi na wymiar. Do montażu drzwi warto zatrudnić profesjonalistę, który przed zamówieniem drzwi sprawdzi, jaka jest grubość ścian w pokoju.

Jeśli chodzi o podłogę w pokoju do pracy, najlepszym materiałem są deski drewniane albo panele podłogowe laminowane.

  • Panele podłogowe kładzie się na osuszonym, oczyszczonym podłożu. Obowiązkowo należy podłożyć pod nie folię paroizolacyjną – najczęściej o grubości 0,2 mm. Jeśli pod panelami nie znajdzie się folia paraizolacyjna, wilgoć z betonu może przedostawać się do paneli i powodować ich zniszczenie. Pod panelami laminowanymi musi znaleźć się także izolacja akustyczna wykonana z pianki polipropylenowej albo miękkich płyt pilśniowych układanych tak, żeby ich łączenia nie zbiegały się z łączeniem paneli. Panele to dobre rozwiązanie do gabinetu, ponieważ izolacja akustyczna wyciszy podłogę – nie będzie ona skrzypieć ani stukać. Istotne jest, aby zastosować do podkładu materiały wysokiej jakości.
  • Podłogi drewniane występują w dwóch rodzajach: podłogi z drewna litego (w 100% z naturalnego materiału) oraz podłogi drewniane warstwowe (składają się z kilku warstw – spodniej, środkowej i górnej, czyli licowej, wykonanej ze szlachetnego drewna zabezpieczonego olejem lub lakierem). O ile podłogi lite montuje się do podłoża na klej, do montażu podłóg drewnianych warstwowych może być stosowany system bezklejowy, czyli tzw. podłoga pływająca – dotyczy to podłóg ze specjalnymi łączeniami typu „click”. Stosuje się pod nie folię paraizolacyjną i podkład, który może być naturalny lub sztuczny. Podkłady naturalne mają lepsze właściwości akustyczne niż sztuczne, ale te drugie lepiej chłoną wilgoć.

Warto wiedzieć, że w przypadku podłóg drewnianych stukanie podczas chodzenia po deskach jest dużo cichsze niż podczas chodzenia po panelach podłogowych laminowanych, a wynika to ze struktury drewna.

Oświetlenie gabinetu – jasna droga do sukcesu

Równie ważne jest zadbanie o to, aby w gabinecie znalazła się odpowiednia liczba punktów świetlnych. Na pewno należy zwrócić uwagę na:

  • jasne światło górne – najlepiej duży żyrandol;
  • dostęp do światła dziennego – czyli okno, odpowiednio osłonione roletami, aby można je było zakryć wieczorem. Naturalne światło i dostęp do świeżego powietrza dobrze wpływają na wydajność pracy, dlatego najlepiej, aby biurko lub stół znajdowały się w zasięgu padania promieni słonecznych;
  • lampa na biurku – osoby praworęczne ustawiają źródło światła po przeciwnej stronie, i na odwrót.

Przy wyborze źródeł światła warto zwrócić uwagę na:

  • natężenie światła i możliwość jego regulacji;
  • moc – najlepiej zdecydować się na ekonomiczne żarówki LED;
  • odległość ­między żarówką a oświetlaną powierzchnią – nie powinna przekraczać 35 cm;
  • barwę światła – światło halogenowe sprzyja koncentracji i długiej pracy przy biurku;
  • ustawienie źródła światła – możliwość przemieszczania albo zmiany kąta jego padania w zależności od potrzeb.

Funkcjonalne meble w gabinecie – aby praca szła gładko

Do pracy w domu niezbędne jest wygodne biurko dopasowane do specyfiki zawodu. Grafik zdecyduje się na duży blat, na którym może ustawić monitor i tablet graficzny, architekt potrzebuje szerokiego biurka, żeby rozłożyć potrzebne do pracy przybory itd. Na każdym biurku powinno znaleźć się miejsce na laptop, a także organizer na dokumenty. Masz do wyboru:

  • biurka pod komputer stacjonarny – wyposażone w dodatkowe półki oraz szafkę na monitor i bazę komputerową;
  • biurka narożne – z większym blatem dopasowanym do przestrzeni pomieszczenia;
  • biurka stoliki – bez zamykanych szafek na dole, ale często z małymi organizerami na blacie;
  • biurka wiszące – połączone ze ścianą, świetne rozwiązanie do małych pokojów.

Pozostałe meble powinny być wyposażone w szafki, półki i schowki, aby wnętrze stało się jak najbardziej funkcjonalne.

Nie można zapomnieć o doborze odpowiedniego krzesła do siedzenia – najlepiej takiego o regulowanych podłokietnikach, siedzisku i oparciu. Dobre fotele oferują możliwość odchylenia oparcia o 30 stopni do tyłu i 5 stopni do przodu. Najlepiej, żeby oparcie znajdowało się na wysokości 55–60 cm, a głębokość i szerokość siedziska powinny wynosić co najmniej 40 cm.

Rady dotyczące aranżacji pokoju do pracy zebrała sieć profesjonalnych salonów w branży wyposażenia wnętrz Dobre Dla Domu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here