Sposób wynagradzania pracownika to odwieczny dylemat pracodawców. Na przestrzeni wieków ukształtowało się wiele wariantów obliczania wynagrodzeń, wszystkie mają zarówno wady i zalety. W tym artykule omówionych zostanie kilka podstawowych form wynagradzania ze wskazaniem ich pozytywów i negatywów.
Wynagrodzenia czasowe, akordowe i prowizyjne
Czasowa forma zatrudnienia to najpopularniejsza na rynku metoda naliczania pensji. Zatrudniony umawia się z pracodawcą na określoną stawkę w zamian za przepracowanie określonego okresu czasowego (dnia, tygodnia, miesiąca). Wysokość płacy ustalana jest oczywiście ze względu na kompetencje, wykształcenie i doświadczenie pracownika. Wadą systemu płacy za czas jest niska efektywność i często małe zaangażowanie pracownika w powierzone mu zadania.
Zupełnie inną, lecz również popularną strategią płacenia za pracę jest akord. System, w którym głównym celem jest wyrabianie norm kojarzy nam się nieco z wielkimi budowami epoki PRL-u jednakże ma on pozytywy. Pracobiorca przykłada się do swoich obowiązków i pracuje wydajniej. Niestety są też wady systemu akordowego takie jak duży stres i niepewność pensji.
System prowizyjny powstał niejako z połączenia poprzednio omawianych. Poza stałym miesięcznym wynagrodzeniem, pracownik otrzymuje też uprzednio w umowie ustalony procent od obrotu, zysku lub sprzedaży wytworzonych dóbr. Wysokość wypłaty w takim systemie pracy(poza zapewnionym minimum) zależy od efektywności czyli przykładowo w firmie ubezpieczeniowej od ilości zawartych umów.
Motywacja to podstawa
Poza omówionymi formami wynagradzania pracowników istnieją też inne, funkcjonujące niejako na uboczu. Są to na przykład premie i bonusy. Ich głównym celem jest dodatkowe zmotywowanie pracownika do większego zaangażowania lub nagrodzenie tych, którzy pracowali powyżej norm i zasługują na naśladowanie.
Ciekawym rozwiązaniem coraz chętniej stosowanym przez pracodawców jest korzystanie z serwisu https://nais.pl. Pozwala on na przekazywanie pracownikom zamiast pieniędzy bonusów upominkowych takich jak karnety na siłownię czy bony na darmowe zakupy. Psychologowie udowadniają, że tego typu bonusy lepiej zapisują się w pamięci pracownika niż pewna niewielka ilość pieniędzy, która mogłaby być wypłacona zamiast takich upominków.